Populära inlägg

söndag 15 januari 2023

Ljus i mörkret

Nu i mitten av januari börjar mina ljus ha brunnit ut. Batterierna  till e-ljusen börjar ta slut och slockna, liksom de stearinljus, som jag har tänt under kvällarna (några gånger i veckan) från november. Är det dags att tänka att ljusare tider redan är på gång? Med tanke på temperaturen och solsken på dagen känns det som att våren inte är långt borta. Samtidigt känns inte dagarna som de har blivit längre än. Ljusslingorna vid fönstren har slutat att lysa för någon vecka sedan, och ska jag ta det som ett omen att julen, adventssaker och allt som lyser upp vintermörkret nu ska packas ner i lådor i förrådet? 

Lite som ett svar på mina frågor hör jag nu att det regnar ute, med droppar som landar på fönstren. Kanske är det lika bra att byta batterier i e-ljusen och leta fram nya stearinljus att börja tända för att vara beredd på en grå vår.

3 kommentarer: