Populära inlägg

tisdag 24 januari 2023

Kämpa - snart kommer lönen!

Varje år skrivs artiklar om de kämpiga veckorna i januari, veckorna då hushållen har det kämpigt med ekonomin efter att ha firat jul och nyår. Det här året har inte varit annorlunda. Till den vanliga "knaperheten" har det i år även lagts till högre omkostnader, och för en del mycket högre elkostnader. Min största reflektion kom då jag var tvungen att köpa nytt smörpaket och det visade sig att den lilla varianten nu kostar lika mycket som den stora förpackningen gjorde före alla prishöjningar. Ja, jag vet att detta är gamla nyheter, att många har vetat om det länge, men för mig blev det inte så tydligt förrän jag stod där i butiken med mitt lilla smörpaket i handen. Om butiker glider på en våg och höjer alla priser mer än vad de faktiskt behöver, hur ska jag som konsument kunna göra aktiva val och stödja t.ex. lokala producenter? Jag känner att jag som konsument leds in i en fålla att köpa det som butiken just hu har satt röda prislappar på, eller deras kedjas egna produkter. Man kan hoppas på att alla ICA, COOP, City Gross, Willys och  andra livsmedelsbutiker tänker på att gynna lokala producenter samt KRAV- och Fair Trade-märkta produkter. Hjälpa konsumenter att trots knaper ekonomi kunna handla med både hjärta och hjärna. 

Men, snart är allt frid och fröjd igen. Imorgon kommer lönen, tjoho!, och då är alla ekonomiska problem lösta... eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar