Populära inlägg

lördag 14 januari 2023

40 saker innan 40 – punkt 9 KLAR

Jag kastade mig in i denna utmaning  - se hela Outlander-serien - direkt efter att ha avslutat att se hela Arkiv X-serien. Snacka om kontraster! Jag fastnade inte för Outlander-serien på en gång som många andra verkar ha gjort, även om jag tyckte att serien i vissa stunder var riktigt bra. Serien tog sig efter ett tag under första säsongen, och serien utvecklades till att bli både spännande och romantisk – vilket sedan har följt igenom även de resterande säsongerna. I skillnad mot andra serier och filmer tycker jag att naken- och sexscenerna här visar på intimitet, närhet och respekt i förhållanden (om man så klart räknar bort alla våldtäkter och övergrepp som också sker). Även om detta är en serie och inte verklighet bli jag ändå förvånad hur mycket huvudkaraktärerna ska klara av både fysiskt och psykiskt, år ut och år in.

Till den här utmaningen hade jag att jag kanske även skulle läsa böckerna som serien är baserad på, men jag märker hur snabbt tiden flyger iväg och jag har andra bokutmaningar som jag behöver klara (först). Sedan finns det en massa böcker utöver utmaningarna som jag också vill hinna läsa… Jag tror inte heller att jag orkar läsa serien i bokform också - redan händelserna i serien tycker jag stundvis känns väldigt tunga och jobbiga. Redan efter bara två säsonger funderade jag på om jag verkligen ville läsa böckerna.

Nu har jag sett alla sex säsonger som finns just nu. Det kanske görs fler säsonger, men då får jag se dem senare. Det kommer ta kortare tid att se en säsong i taget allt eftersom de produceras, än se ikapp sex säsonger… Så, jag sätter check in the box för punkt 9 på min ”40 saker innan 40”-lista. 😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar