Populära inlägg

torsdag 19 januari 2023

Juridikens underbara värld

Jag tycker det är kul att lära mig nya saker och få ny kunskap. Den här terminen är det inte universitetsstudier, utan jag satsar på att gå några av Försvarsmaktens kurser. Och nu närmar sig den första kursveckan sitt slut. Innan den här veckan visste jag inte hur mycket av Försvarsmaktens verksamhet där den som tjänstgör faktiskt måste kunna lite juridik. Oavsett vad man jobbar med i Försvarsmakten är man även handläggare/registrator samt jurist: handlingar/information ska hanteras rätt enligt lagar, förordningar, föreskrifter och interna bestämmelser. Aldrig någonsin i mitt liv har jag dragits till det juridiska fältet, och kanske därför har jag aldrig riktigt lärt mig att slå upp paragrafer och förstå dem. 

Den här veckan har jag fått slå upp paragrafer i högervarv. Men när jag väl hittar rätt paragraf som mina kurskamrater menade, har de redan hunnit vidare till nästa fråga. Sedan kan man alltid göra olika tolkningar av både situation och lagrum, vilket gör att olika paragrafer gäller. 

Paragrafer hänvisar till varandra, vilket i och för sig är bra, men sedan kommer att lagar, förordningar, föreskrifter och interna bestämmelser uppdateras - dock inte samtidigt. Hänvisningar till paragrafer och vad som ska gälla, t.ex. vilken organisation som har ansvar för något, stämmer inte alltid. Nej, jag fortsätter att sucka över juridik och är glad över att jag klarade kursprovet idag. Puh.


2 kommentarer:

  1. Att inte förstå direkt är inte alltid viktigt. Viktigt är att veta att det finns lagar att förhålla sig till, och när det blir aktuellt kolla upp vid det tillfället vad som gäller. (Borde vissa politiker tänka på, vissa av dem verkar inte veta att det finns lagar!)
    /M

    SvaraRadera
  2. Nej, vissa personer kan inte lagar. Eller så vet de om lagarna men låtsas inte veta om dem, och tycker bara det är synd att de själva blir påkomna. Samtidigt förstår jag av kursen att mycket i paragraferna till förordningar m.m. kan tolkas olika.

    SvaraRadera