Populära inlägg

tisdag 3 januari 2023

Dagens tänkvärda citat

Till i år har jag fått en kalender med ett tänkvärt citat för varje dag. Dagens tycker jag är så bra, så jag måste dela det med er:

Att veta och ändå tro att man inte vet är den största bedriften,
att inte veta men ändå tro sig veta är en åkomma.

Lao Zi 604-531 f.Kr.

Jag märker själv att ju mer jag blir insatt i ett ämne eller lär mig om någonting upptäcker jag hur lite jag egentligen vet . Hur mycket mer det finns att upptäcka som jag inte vet. Vet man vad något innebär är jag säker på att nyfikna, realistiska och självkännande människor erkänner att de inte kan allt. Sedan finns det alltid de som hävdar att de kan en massa, men som när det kommer till kritan inte kan ett dugg. Ibland kan det få förödande konsekvenser, fast det vanligaste är nog att kollegor får städa upp det "den som kan allt" har förstört eller lösa de uppgifter som denne inte har löst ut...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar