Populära inlägg

söndag 5 februari 2023

Snabba Cash-trilogin

 Nu har jag sett Snabba Cash-trilogin som bygger på böckerna av Jens Lapidus. Den har länge stått på min "ska snart se"-lista med tanke på att den sista filmen, Livet Deluxe, kom ut 2013... Bättre sent än aldrig. Och var det inte dessa filmer som hjälpte Joel Kinnaman till USA...? Han har hunnit med en hel del filmer sedan dess...

Vad jag har förstått var film-trilogin (och böckerna) populära när det begav sig, men när jag har sett filmerna känner jag mig inte ett dugg sugen på att läsa böckerna. Kanske att jag inte dras till genren "Stockholm noir" där handlingen är om den undre världen där alla blir gansters och sedan dör till höger och vänster. Det enda jag tycker var riktigt bra var i Livet Deluxe, där den som håller i trådarna inte är den man tror att det är och att slutet är oväntat i den filmen.

Nej, nu återgår jag till att läsa böcker istället (så länge jag kan innan grannarna sätter igång igen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar