Populära inlägg

tisdag 7 februari 2023

Jag har DO-anmält Försvarsmakten

I höstas fick jag nog av hur förbandet Högkvarteret inom Försvarsmakten inte ville ge någon motivering till varför jag ska ha lägre lön än min företrädare på befattningen. Trots att både min företrädare och jag uppfyller samma kunskapskrav för tjänsten och jobbat ungefär lika länge inom Försvarsmakten. Det skiljer vissa saker mellan oss, men jag uppfattar att detta inte ska påverka lönen för denna tjänst: att jag hade en annan anställningsform innan denna tjänst, och att jag har en mycket bredare kunskap samt kan mer analys.

Efter att Försvarsmakten har fått två månader på sig att svara DO har jag nu fått ta del av vad de skrivit. Och det innehåller svammel och felaktigheter. Jag blir både ledsen och upprörd. Varför håller de sig inte till fakta och varför ger de fortfarande ingen motivering till varför de anser att jag ska ha lägre lön än min företrädare? För jo, det har jag fortfarande oavsett hur de försöker finta bort den som läser svaret. 

Är alla extrauppgifter jag har utfört utöver mina ordinarie arbetsuppgifter inte värt något? Inte ens värt samma lön som min företrädare? När det har efterfrågats statistik har jag levererar analys med slutsatser som min företrädare inte har gjort. Jag har utvecklat ett (för organisationsenheten) nytt arbetssätt för att få avdelningar mer medvetna om sin ekonomi. Vad ska jag som kvinna behöva göra för att Försvarsmakten ska erkänna att de har gjort fel, och att de gör om och gör rätt?

Jag är verkligen besviken på Försvarsmaktens svar. Och upprörd. Jag kommer svara DO med, till skillnad från Försvarsmakten, korrekta uppgifter när jag har lugnat ner mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar