Populära inlägg

onsdag 8 februari 2023

Analysera mera

"Det är att lära sig ett recept och följa det."

Det har jag med mig från skoltiden - det gäller att lära sig saker och sedan hålla sig till det. Men på det sättet gör man inga nya upptäckter och forskningen skulle inte gå framåt! Samma sak gäller det för analyser, där metoder behöver utvecklas. Jag ser det lite som att metoderna behöver modifieras med utvecklingen i världen. Dock blir inte alla förändringar av analysmetoder till det bättre. Jag har den här veckan fått lära mig en ny metod, men när t o m chefer verkar skeptiska - och det är de som ska kunna fatta beslut grundade på det framanalyserade underlaget - så kanske det är dags att antingen gå tillbaka till tidigare metod eller utveckla vidare den nuvarande metoden. Eller så kanske det ska vara friare i val i metod, och ta den som passar sin verksamhet och uppgift bäst att använda. När chefer uttrycker att det  bara är gissningar som läggs fram, då är det något med metoden som inte är bra.

Den metod för säkerhetsskyddsanalys som jag fått lära mig att använda denna vecka ser jag är uppbyggd av flera mindre analyser som sedan synkas ihop mot slutet. Den verkar också bygga på försvarets grundanalysmetod: fakta, innebörd och slutsats. Dock ser jag att denna metod inte uppmärksammar brister som med åren kan växa till ett stort problem. Nåja, "någon" har väl tänk och då ska väl den här metod vara bra trots allt... Jag får helt enkelt göra som jag brukar: modifiera metod utifrån frågeställning och utveckla metoden så jag tycker den är bra (och blir rolig att göra).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar