Populära inlägg

tisdag 21 februari 2023

Bokrea!

Nu är bokrean igång! Den här dagen ser jag fram emot varje år. Tyvärr kunde jag inte följa den vanliga bokreastartsdagen-traditionen i år, utan förbeställde i o m iväg på kurs, men kunde ändå göra en snabb sväng. Traditionellt är jag ledig från jobbet och mamma och jag är på plats tidigt på morgonen vid den första bokhandeln. Sedan tar vi en morgonfika på ett bageri i närheten, och därefter går vi till nästa bokhandel. Vi avslutar vår bokreavända med att äta på restaurang och, i alla fall jag, njuter av bokfrosseriet och lyckokänslan av att ha så många nya böcker. Jag inbillar mig att det är så här andra känner när de köpt en ny bil eller nya, superdyra skor... I år blev det en snabbt vända bara för att kompletteringshandla de böcker som inte gick att förbeställa via nätet. Mamma är mer sparsam under bokrean, och resonerar att många böcker går att låna på biblioteket. Jag har aldrig riktigt förstått idén om att inte ha ett eget bibliotek hemma...

I år blev det fokus på klassiker. När jag var liten trodde jag att jag hade läst hela "Greve av Monte Cristo", vilket jag senare förstått att jag som 12-åring nog inte skulle ha klarat av. Men nu har jag köpt boken, så nu finns det inga undanflykter för att jag inte ska läsa hela, icke-kortversionen. Jag har även hört en del om "Tusen och en natt" som jag känner att jag vill läsa för att förstå vad den egentligen handlar om. Samma sak med "Alice i Underlandet" och "Alice i Spegellandet"(i  "Alice's adventures in Wonderland - Lewis Carroll poems, letters & biography"). 

Förutom spännande klassiker är historia något jag blickar mot. Historiska, verkliga skildringar är viktiga - vi får aldrig glömma vad som har skett igenom historien, vad som orsakade den utvecklingen och se de paralleller som finns med nutiden. Jag uppskattar speciellt att kvinnors perspektiv har börjat lyftas fram de senaste åren. I år fastnade jag för "Agent Sonya: älskarinna, mamma, soldat, spion". För att klara av att hantera de dystrare partierna i boken (för jag misstänker starkt att livet som spion inte var en dans på rosor, eller att överhuvudtaget leva under andra världskriget för den delen) köpte jag även en bok som ska hjälpa mig att komma igång med virkning. Terapivirkningen leder förhoppningsvis fram till ett par någorlunda symmetriska dukar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar