Populära inlägg

onsdag 22 februari 2023

En bussminut är inte som vilken minut som helst

Något jag kan konstatera efter att ha åkt mycket med de lokala bussarna är att deras tider inte är som andras tider. Man vet aldrig riktigt när de kan komma. En bussminut är inte samma som en minut på en vanlig klocka.

Viss fascination har jag över att vissa bussar åker före utsatt tid från centralstationen, för att stå och "vänta in" sin avgångstid vid närliggande rödljus. Jag ser på de digitala skärmarna att jag borde hinna med min buss, jag går raskt ditåt, och fast det är en minut kvar enligt skärmen börjar bussen att rulla iväg. Detta förekommer också ofta med andra bussar när jag står och väntar på min buss (som jag återigen har missat då den precis har åkt iväg). Jag får nog säga att jag har mer förståelse för en buss som är försenad än en som åker före sin avgångstid.

Sedan gjorde det inte bättre av att hela gårdagen var en dag då jag bara såg bakdelen av de bussar jag skulle åka. Sisådär kul att vänta maximal tid vid varje busshållplats i kylan. Tur att jag var varmt klädd och hade gott sällskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar