Populära inlägg

måndag 13 februari 2023

Måndag igen

Och så har ytterligare en måndag passerat. Jag vet inte om jag tycker att att alla måndagar är lika eller om de faktiskt är olika. Idag till exempel jobbade jag hemifrån istället för att åka in till kontoret. Närmaste chefen, trots fått mejl om min plan, frågar vem som beslutat om att det skulle vara ok. Han gör det dessutom via sms... Det är inte varje måndag som man blir så paff att en chef litar så lite på en medarbetare. Han kanske inte riktigt är på rätt plats. Fördomsfullt tänker jag då att han som officer med den inställningen kanske ska tillbaka och leda trupp på en mer taktisk nivå. Då får han verkligen bestämma allt. Men det här agerandet visar också på hur det fungerar i Försvarsmakten i stort: det pratas om hur det ska göras saker men när det kommer till kritan så utförs saker på ett helt annat sätt. Det spelar igen roll hur flashiga policys man har...  Exempelvis är modeordet i Försvarsmakten uppdragstaktik, och det är meningen att alla medarbetare ska ta eget ansvar för att lösa uppgiften på det sätt denne tycker är mest lämpligt. Men icke. Min närmaste chef visar på hur det fortfarande går till i praktiken, där chef vill bestämma hur uppgifter ska lösas. Det är sånt här som gör att man tappas förtroendet för varandra i arbetsgruppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar