Populära inlägg

fredag 5 maj 2023

Positiv händelse idag

I början av året gav jag mig uppmaningar/utmaningar under året. Jag skrev ner några stycken på post-its och satte in dem slumpmässigt i min kalender. Idag är min uppmaning/utmaning "Skriv positivt på sociala medier" och jag väljer då att skriva om en positiv händelse idag med min son.

Min son är inte van med böcker, så han förstår inte poängen med dem än. Det gör att han inte heller förstår att bläddra i fotoalbum, vilket jag blev lite ledsen över då jag hade gjort iordning ett album med bilder på lägenheten hemma och familj och vänner för att han ska vänja sig så det blir lättare när vi åker hem. Min första plan var att vänta med videosamtal med familj och vänner hemma tills han kände igen dem från bilderna i albumet, men efter insikten att det skulle ta tid - och så även för honom att förstå bild på skärmar - ändrade jag taktik och tänkte att det är lika bra att köra på med videosamtal direkt. Om det inte går bra får vi ta ett steg tillbaka och vänta ett tag innan vi gör ett nytt försök. Så idag gick det första videosamtalet till hans mormor. Och jag måste säga att det gick galant! Först ville han bara slå på tangentbordet, men med hjälp av mormor via skärmen så var han flera gånger aktiv med mormor på skärmen och även kunde lyssnade till samtal. Att det däremellan var dra mamma i håret eller hålla på att klättra över instabil barnsäng tycker jag inte räknas. Videosamtalet gick mycket bättre än förväntat. :) Vi får se när det blir nästa videosamtal med hans mormor och första med hans morbror. Sedan måste min son självklart även prata lite med mina närmaste vänner hemma. Allt för att det ska vara mindre stressigt att träffa de personer som är viktiga i mitt liv - och därför blir en stor del av hans liv - när vi kommer hem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar