Populära inlägg

torsdag 18 maj 2023

Konsten att shoppa - eller Kan man äta för mycket glass?

Idag var vi in till turiststråket där det finns aktiviteter och shopping. Vi fokuserade på shoppingen. Och glassen. Det fanns så många affärer och så lite tid, så vi hann inte med alla utan måste åka dit minst en gång till. Såklart var vi tvungna att stanna till vid en bokaffär, där jag kollade mest på böcker om staden för att få med minnen hem. min väninna hittade de två första böckerna som är grunden till serien You som vi tittar på nu om kvällarna. 

Vi tittade även i typiska turistbutiker med typiska saker från det här landet och med landet namn på. Vi var in i några men kom fram till att vi får ta den shoppingen i nästa vända. Jag misstänker att jag kommer att köpa ganska mycket då: tyger, flagga, nyckelringar, vykort (inte för att skicka ut för att få med fina bilder hem), prydnadsfigurer, kläder... Det finns säkert ytterligare saker jag vill köpa med hem. Jag kommer nog att gå helt bananas i dessa affärer när vi gör den shoppingrundan.

Eftersom det såldes munkar var vi tvungna att köpa med hem. Färre än 12 stycken går inte för sig! Och trots att vi precis ätit lunch och bara gått och köpt munkar efter, styrde vi våra steg direkt till en glassbar som vi checkat in tidigare. Sonen fick en glasskula i en giraff-bägare, medan jag och min väninna tog tre kulor var i vanliga bägare. Mina val föll slutligen - efter en lång tids beslutsångest - på pistage, marsipan och chocolatemania. Mmmmm, vilken god glass de hade! Stora skopor och glass med mycket smak. Redan under andra glasskulan började både jag och min väninna att få glasshosta. Jag vill inte säga att det beror på att vi är otränade att äta glass, men när min väninna sa att det hade räckt med två kulor glass började jag misstänka att vi kanske inte är i glassform såhär direkt efter den svenska vintern. Sonen markerade tidigt att glassen var kall och hans glasshosta kom efter några små skedar...

3 kommentarer:

  1. Ett vykort skulle ju kunna skickas till U-a :) ?

    SvaraRadera
  2. Vad jag förstår så är posten sämre här än i Sverige... Flygbolaget och posten var tydligen de statsägda bolagen som kraschade först när landets ekonomi blev sämre för några år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillägg: Men självklart kan jag köpa med vykort som går via resväskan istället för via postlådan. :)

      Radera