Populära inlägg

torsdag 4 maj 2023

Jag har DO-anmält Försvarsmakten III

Försvarsmakten har denna vecka svarat på DO:s följdfrågor i mitt ärende, något som hade svarsdagen 23 mars... Tack Försvarsmakten att ni inte tycker det är viktigare än så att besvara. 

I Försvarsmaktens svar går det att även nu se hur de slingrar sig, och försvarsjuristen som hanterar ärendet verkar inte har fått hela bilden klar för sig. DO frågade dessutom efter min respektive min företrädares CV:n, vilket Försvarsmakten inte har lämnat ut. Man kan då undra vad detta beror på... Försvarsmakten kan inte lämna ut CV eftersom de aldrig efterfrågade att få in det vid anställning (intern placering) till tjänsten det gäller. De hävdar att min företrädare har flera civila meriter inför anställningen, något som de inte kan veta då de inte efterfrågade mina civila meriter (och fick verkligen min företrädare lämna ett CV inför anställning till den här tjänsten?). Ändå när tjänsten utlystes (fast jag redan fått tjänsten och lönen redan bestämt utan att jag hade något att säga till om) sade min dåvarande chef att jag var den som var bäst för tjänsten med mina meriter av de som sökt (har för mig det var ca 70 personer). Jag hävdar fortfarande att de inom HR i Försvarsmakten sätter löner som de känner för, och jag tycker att de inte har gjort rätt i mitt fall. Jag har arbetserfarenheter från flera olika arbetsplatser, vilket jag har bl.a. beroende på att jag har jobbat sedan jag var 17 år. Jag har också erfarenheter av politiska och kyrkopolitiska uppdrag inklusive roll som sammankallande och ordförande. Jag har en master i medicinsk vetenskap, för jag har jobbat, haft uppdrag och studerat samtidigt. Är något av detta invägt i lönesättningen? Nej. 

Försvarsmakten hävdar i och för sig att det ställs samma krav för tjänsten vid båda våra tillsättningar för vi ska lösa samma uppgifter (lika med chefen bestämmer vad som behöver göras för det finns ingen arbetsbeskrivning - vilket man då kan diskutera var lönenivån ska ligga). Men om så är fallet, hur kan då någon ha gjort bedömningen att vi har olika meriter och därför ska vi ligga så långt ifrån varandra i ingångslön till den specifika tjänsten?

Som kuriosa kan nämnas att försvarsjuristen som hanterar mitt ärende inom Försvarsmakten är ordförande i Adoptionscentrum där jag är medlem. Denne person om någon borde känna igen diskriminering, och inte stödja att Försvarsmakten får fortsätta agera så som myndigheten faktiskt gör. Jag kan ärligt säga att jag inte är så sugen på att fortsätta vara medlem i organisationen Adoptionscentrum , och inte heller gå tillbaka till Försvarsmakten efter min föräldraledighet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar