Populära inlägg

söndag 14 maj 2023

Eurovision Song Contest - Sveriges tävling

Sveriges favoritplats i sportsammanhang är plats nummer fyra, precis utanför prispallen. Om man inte räknar herrfotboll när vi i mästerskap inte ens når dit. Men när det kommer till musik visar sig Sverige från sin bästa sida, trivs som fisken i vattnet och är i sitt esse. Även om jag inte tycker att rätt låtar vinner i Melodifestivalen för att representera Sverige i tävlingen Eurovision Song Contest (ESC), verkar det ändå vara låtar som flest i Europa (och nu i senaste tävlingarna även globalt) verkar gilla och rösta på - både jurygrupper och tittare. 

Efter segern i natt är nu Sverige i topp tillsammans med Irland med sju vinster, vilket jag tycker är imponerande, och för att bre på ytterligare är Sverige det land som har högst totalpoäng. Dock är jag inte imponerad med vilken låt som Sverige vann med. Jag tillhör dem som anser att Loreen uppträdde med en låt som var väldigt lik den förra hon uppträdde med. Kanske var det det som var det vinnande konceptet för Europa, Israel och Australien, men inte för mig. Jag blev också förvånad att Finlands bidrag kunde få flest tittarröster - det var en låt jag var lite i chock av att se och höra. Det var förresten många låtar i år som gick på temat "skräck" och/eller "i rosa" som jag var lätt chockad över att se. Kroatiens version av Nationalteatern skrattade jag åt av chock över deras framträdande. Åt Tysklands bidrag satt jag bara med uppspärrade ögon, och av Moldaviens bidrag var jag rädd att jag skulle få mardrömmar efteråt. Jag hoppas att nästa år satsar på annat än skräck- och förfasningsteman...

Sveriges segrar i ESC:
1974 - ABBA med "Waterloo" (var det här Sverige bestämde sig att ta upp kampen om att ha flest vinster i ESC?)
1984 - Herreys med "Diggi loo diggi ley" (såklart att det blev vinst detta braiga år...)
1991 - Carola med "Fångad av en stormvind"
1999 - Charlotte Nilsson med "Tusen och en natt"/"Take me to your heaven"
2012 - Loreen med "Euphoria"
2015 - Måns Zelmerlöw med "Heroes" (90% av totalpoängen)
2023 - Loreen med "Tattoo" (van  tack vare höga jurypoäng, medan tittarna valde egentligen Finland)

Information hämtad från https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_bidrag_i_Eurovision_Song_Contest. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar