Populära inlägg

söndag 7 december 2014

Giftet Inom Mig (Ida Netzel 2011)


Jag känner glädje varje gång jag ser dig
Du gör mig alltid glad
De tårar som bränner innanför ögonlocken försvinner när du är i närheten
Men varför är det då så svårt
Att vara nära dig trots allt?
Jag kan inte säga att jag älskar dig
För så mycket känner jag dig inte
Men min längtan till dig är som gift i mina vener
Det vill dra mig till dig
Men du håller avstånd

I ett fritagningsförsök
När jag försöker befria mig själv från dig
Ersätts giftet i mig av tomhet
Ett mörker som inte innehåller något
Ett djupt hål i hela mig
Men vad ska jag göra?!
Glädjen jag känner när jag är nära dig
Omvandlas alltid till ledsamhet och förtvivlan
Då jag inte är vid din sida

Jag har varit tydlig med vad jag känner
Jag har gett dig vinkar om hur jag känner för dig
Och ibland tror jag att du har förstått dem
Men i så fall så känner du inte likadant för mig
Vilket gör det hela ännu värre
Du fortsätter att skoja och skratta med mig
Fast du inte har samma känslor för mig
Som jag har för dig

Mina grubblerier gör allting bara värre
Men jag vet inte hur jag ska tolka dig
Hur jag ska läsa av dina reaktioner
Åh, om jag bara vågade säga
Eller att du bara vågade säga
Hur läget är
Hur enkelt det skulle vara att gå vidare!
Med ett brustet hjärta skulle jag kunna bryta ihop
Och bygga upp mig själv
Bli en erfarenhet rikare
En starkare kvinna med mer mognad

Men nej, min feghet tillåter inte att jag säger de ord
Som skulle kunna göra mig fri
Fri tillsammans med dig
Eller fri utan dig
Jag bryts istället sakta ned
Jag ler på utsidan åt alla
Medan jag töms på kraft inifrån
Giftet och tomheten pulserar fram och tillbaka i min kropp
Och jag kan inget göra för att stoppa det!

Jag ber dig på mina blåmärkta knän
Jag knäpper mina nagelbitna händer
Jag snyftar fram en bedjan
Om att du ska ta mig upp i din famn
Få mig att känna den ro jag alltid känner i din närhet
Och att du ska uttala de befriande ord jag behöver höra
Ersätt mitt gift och mitt mörker med de byggstenar jag behöver!
Låt mig få gå vidare!
Snälla, säg något så enkelt som att du älskar en annan
För allt är bättre än den förtvivlan som jag känner nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar