Populära inlägg

tisdag 8 augusti 2023

Hur är det med synen?

Idag var jag på linskontroll. Något som rekommenderas att göras årligen, men för mig var det två år sedan sist. Visst måste synen ha ändrats, för jag tycker att jag ser något sämre. Vilket jag också sa till optikern. Efter kontrollen, med flera syntestsmoment, höll optikern mer med min andra tes: att jag nog är tröttare nu än tidigare år. Ja, man blir ju äldre. Och jag har fått barn. Och mina grannar har ju inte låtit mig få sova ut på flera år...

Då det var väldigt länge sedan jag bytte glas i mina glasögon (och bågar med för den delen) frågade jag om man kan använda dessa resultat till nya glas. Nja, tydligen är det lite skillnad. Linserna ger ett tryck på ögat, så det blir inte riktigt rätt att använda styrkorna för linserna även till glasögon. Med andra ord måste jag göra en ny kontroll. Med tid först om några veckor. Tur kanske det, för glasögonbågsutbudet var inte så mycket att hurra för. Jag hittade EN båge som jag kände passade, men som kostade väldigt många tusenlappar. Som föräldraledig med föräldrapenning känns det inte riktigt aktuellt att lägga lika mycket på glasögonbågar som på en månadshyra. 

Det kanske inte är så tokigt med synen trots allt, utan att jag kan köra med mina gamla glasögonbågar av plast och med de gamla styrkorna ett tag till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar