Populära inlägg

onsdag 28 juni 2023

Kort rapport om de två första veckorna hemma med min son

Under de senaste två veckorna har det bara blivit citat, för det är det ända som jag har hunnit och orkat med. Det har varit full rulle så fort sonen är vaken, och när han sover är det massor av saker som jag måste hinna med att göra. Tvätta och göra rent sonens matplats är det vanligaste göromålen. Jag fick en hel halvdag för mig själv för ett par dagar sedan då min mamma passade sonen, men den tiden var jag tvungen att fokusera på allt pappersarbete kopplat till adoptionen och i all fall börja på sonens fotoalbum. 

Eftersom sonen är full av energi, spring i benen och nyfiken, behöver vi göra utflykter utanför hemmet minst en gång om dagen. Våra vändor - som även kan vara i sällskap med familj eller vänner - har varit till lekplatser, handla mat, besökt 4H-gård, gått i skogen, badat i sjö... Det min son älskar mest av allt är att leka med sand och grus, där han allra helst vill kasta upp det i luften. Och det hamnar över hela honom. Att sparka/kasta boll går ibland, men sand funkar alltid. Jag som mamma är dock inte lika förtjust över sonen favoritsysselsättning. 

Vi har även fyllt vår tid med besök: BVC, läkare, tandläkare, adoptionsrådgivare. Lika bra att kicka igång allt på en gång. Och i vissa fall, som när infektioner upptäcks, är det riktigt bra. Eller att få positivt besked av tandläkare som ger oss lite extra energi. För en del av dem vi har mött är vi deras första adoptionsfamilj, så både min son, jag och de vi möter får lära något nytt vid besöken. Även efter besöken fortsätter min son och jag att lära saker: jag genom informationsblad som jag får och sonen genom bok och saker som han får vid dessa möten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar