Populära inlägg

fredag 2 juni 2023

Dagens guidade tur bland bergen

Idag åkte vi på en heldagsutflykt med egen guide. Vädret började bättre än väntat med sol, som sedan under eftermiddagen (och ju mer söderut vi åkte) blev mer stormigt och när vi skulle åka tillbaka hem såg vi "molnväggen" komma in från havet. Guiden körde på lite extra för att vi inte skulle hamna mitt i det ovädret. 

Vi åkte slingan Sea Point, Camps Bay, Hout Bay, Simonstown, Cape Point, Godahoppsudden, Simonstown och hem igen. Det var mycket bilåkande mellan punkterna och under den första sträckan stannade vi bara kort för att ta lite bilder på fina vyer. Vi passerade också stället där det tydligen var ett BRICS-möte, fullt med fina bilar och livvakter. Där var det också rysk flagga ifall Putin skulle dyka upp till mötet... Vi åkte sedan och kollade på pingviner, men min son var ofta mer intresserad av att leka med sand än att titta på pingvinerna. Sedan nådde vi de södraste delarna och där blåste det mycket medan vi vandrade upp till fyren och poserade vid en (tydligen) världskänd skylt . Jag ska ha besök dessa delar för ca 20 år sedan, men jag kommer inte ihåg att det såg ut så här... Måste kolla upp fotona från förra resan för att se vad jag egentligen gjorde då.

2 kommentarer:

  1. Godahoppsudden känner jag till. Det var väl där fartygen hade svårt navigera eftersom två stora hav möts där.
    Måste vara mäktigt att ha sett det på riktigt. Till och med två gånger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes mäktigare av att det kändes som det var storm då vi besökte platsen och att ett oväder i form av ett gigantiskt moln kom rakt emot oss från Atlanten. Hela Kaphalvön är väldigt fint med alla berg och med alla fina vyer!

      Radera