Populära inlägg

måndag 13 november 2023

Tiden rusar, men kom an december!

Tiden bara springer iväg. Som vanligt känner jag att jag inte riktigt hinner med. Då energin ibland tryter, får jag omprioritera så att jag lägger energi till saker som gynnar min son, där de två största är att fixa mat och leka. Det behövs även planeras en hel del för att kunna prioritera (och för att dagarna bara försvinner förbi). Jag har redan börjat med att planera för december och dess högtider. Vanligtvis är jag emot allt vad julreklam heter innan första advent (brukar gå i taket då reklam om jultidningar kommer i juli), men i år har jag omfamnat entusiasmen som stora delar av samhället har för att börja förbereda julen redan innan Alla helgons dag. (Får erkänna att jag redan druckit julmust och ätit saffransbullar och pepparkakor.)

Julklapparna är fixade, eller nästan alla i alla fall. Stackars min son kommer drabbas av ett av mina största intressen, då han kommer få mycket böcker. Jag kan inte hjälpa det. Om inte annat blir det snyggt med böckerna i hans bokhylla... Till mitt försvar kan jag berätta att böckerna ändå handlar om hans intressen (fordon och Greta Gris). I övrigt är det inte så många andra som jag brukar ge julklappar till, så jag kommer lindrigt undan. 

Vad gäller mat har jag hittills gjort en lista för julbordet. Den ska vara lätt att göra (med andra ord jag ska bara behöva värma maten i mikro, i ugn eller på spis), vara vegetarisk, och min son ska vilja äta det mesta. Jag får kanske fundera vidare lite, men jag har i alla fall en stomme.  Pepparkaksbaket har inte kommit igång, där jag inte ens har köpt hem ingredienserna. Vad vi ska göra? Jag tänker mig en lugn jul, och kanske att vi går till en familjegudstjänst och Annorlunda Jul eftersom min son är extrovert och kan behöva få träffa fler människor än bara mig. Det kan bli så att vädret får bestämma om vi går utanför dörren under julafton...

Till nyår blir det lättare: jag kommer beställa en smörgåstårta. Jag tycker dessutom att jag är riktigt smart med att beställa en större tårta än för bara två personer, så att jag och min son kan äta flott och gott åtminstone en dag till. Att fira nyår med en tvååring känns som att det kommer bli lätt - och lugnt.

Kom igen december - jag är redan redo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar