Populära inlägg

lördag 4 november 2023

Alla helgons dag - ny tradition

Idag är det Alla helgons dag. De senaste årens tradition har varit att när det är mörkt gå till  min kyrkas minneslund och tända ett ljus och minnas mina avlidna släktingar. I år, med en livlig 2-åring, kände jag att gå bland brinnande ljus (och där det kan vara lite trångt) inte var ett alternativ. Det må så vara att min son fick träna på att vara på kyrkogård redan i går med sin mormor, men jag vågade ändå inte släppa honom ur vagnen. Istället gick jag ett stort varv runt kyrkogården med min son i vagnen och vi tittade på de redan tända gravljusen då det fortfarande var ljust ute. Sedan tog vi också en vända in i kyrkan, där han fick måla och sätta klistermärken på ett ljus (som jag valde att tända hemma på balkongen och inte vid minneslunden med alla andra hundratals brinnande ljus som kan locka en nyfiken 2-åring). Att pyssla lite i kyrkan tror jag att min son uppskattade, även om han hade önskat få hälla ut alla pennor och klistermärken fler gånger än bara de gånger jag inte lyckades hindra honom. Absolut att det här får bli en ny tradition!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar