Populära inlägg

söndag 2 april 2023

Att titta på hus

När grannar inte kan visa hänsyn, och fortsätter med att låta en massa dag in och dag ut, finns det bara en sak att göra: flytta. Då gäller det att komma fram till vad man ska flytta till och sedan hitta ett sådant boende. Som jag tidigt konstaterade i år var att jag behöver nog bo i eget hus, för att slippa ljud från grannar som förs vidare i byggnader t.ex. via ventilation eller betong. Ännu bättre är det om jag skulle kunna hitta något som ligger i närheten av skog, så om grannar ändå låter högt vid exempelvis fester kan jag ta en skogspromenad för att varva ner.

Till detta kommer önskemålet att det gärna får vara en något större gräsmatta som tomt, så sköldisar och barn kan röra sig över lite större yta. Tomten får inte ligga nära en väg pga. buller (för mig och vibrationer för sköldisarna), avgaser och trafikfara för både sköldisar och barn. Det skulle inte vara helt fel om det även finns ett separat rum för tvättmaskinen, och gärna ett rum som kan bli ett mysigt bibliotek.

När man har kommit så här långt - kollat område och placering - är det dags att gå på visningen av huset. Här visar det sig ofta att det det finns renoveringsbehov. Någon gång har det visat sig finnas höga radonhalter. Många gånger när utgångspriset passar mig, drar renoveringskostnaderna iväg så köpet inte känns lika självklart. 

De få gånger jag ändå har sett potential i huset och kastar mig in i budgivning, tickar buden uppåt. Upp, upp, och iväg. Var får alla andra människor sina pengar ifrån?! Så många lottomiljonärer kan det inte finnas... Och om så många andra har så mycket bättre betalt vill jag gärna veta vad de jobbar med. Kanske dags att jag byter arbetsgivare och ge upp jämställdhetskampen i Försvarsmakten (gamla takter och roller verkar sitta alltför ingrott hos många). 

Så här står jag nu fortfarande och trampar, nästan tre månader efter att jag börjat kollat efter hus. Någon som har tips på var jag kan bo?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar