Populära inlägg

måndag 24 april 2023

Återuppstånden

Efter gårdagens utflykt i regn signade jag ner och hade ingen energi i kroppen. Jag trodde först att jag bara behövde vila och sedan skulle allt vara bra. Linda trodde att jag hade ätit för lite. Tyvärr smög sig "ömhet" på i hela kroppen, som för mig betyder att kroppens immunförsvar har identifierat en infektion och nu massproducerar antikroppar. Illamåendet och mattheten höll i sig. Svårt att sova pga. frossa. Vaknade mitt i natten av pigg V, samtidigt smög sig illamåendet tillbaka. Sedan gällde det att jag kastade mig till toaletten för att kräkas. Efter den pärsen var jag helt slut, och bad V att somna om för mamma är trött och behöver sova några timmar till. Det måste ha funkat för nästan gång jag vaknade, av pigg V igen, var klockan ungefär halv åtta. Jag försöker få V att förstå det där med sovmorgon och ligga och dra sig, men icke. Efter att V utforskat hela nattduksbordet och bordslampan levt farligt flera gånger gick vi upp. Matt stapplade jag upp med V i famnen och gjorde mjölk.

Resten av dagen förflöt lugnt. Linda fick ta hand om V mycket idag. Jag behövde ta tupplur flera gånger. Och jag fick bara ner lite bröd och juice till lunch. Under eftermiddagen kunde jag leka lite med V igen, och jag kunde till kvällen äta middag. Nu till kvällen känns det bättre, fortfarande lite trött, men inte lika matt i kroppen. Frossan och "ömheten" i kroppen har slutat. Det verkar som det var en 24h-sjukdom och det finns hopp för morgondagen! Då gäller det att jag är i form, eftersom jag ska vara i domstol och svara på frågor....

2 kommentarer:

  1. Kan det ha varit något du ätit? Verkar lite som magsjukan jag hade efter att ha ätit chokladbollar hos en från syjuntan. Vi planerade syjuntans resa med båt till Helsingfors om två dagar. Dagen efter visade det sig att halva styrkan, som ätit den kakan, hade legat i magplågor dagen innan avfärd. Men efter ett dygn stod vi lite matta i benen på perrongen. Och diskuterade ogräddade kakor strax innan man ska ut på resa.
    Vi skrattade och skrattar fortfarande ofta till detta mag-minne!

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det kan vara bakterie från V, eller precis som du säger någon mat vi har ätit. Dock har vi tillagat all mat ordentligt, och V:s mage har inte varit i någon bra form under hela tiden jag haft honom i min vård. Stackaren snörvlar och hostar också, och trots det har han nästan oändlig energi.

    SvaraRadera