Populära inlägg

onsdag 18 oktober 2023

Hur klär man sig för oktobervädret?

Oktober är nu verkligen här i all sin prakt. Med all kyla och all regn, vill säga. I dagar som det varit idag tänker jag tillbaka på resan i april-juni, där det alltid var kallt och blött. Där och då var det alltid ruggigt, och jag tycker att vädret här hemma börjar likna det vädret väldigt mycket i dessa dagar. Den enda skillnaden är att kläder faktiskt kan torka inomhus här hemma. 

Jag ska försöka planera hur min son ska kläs för att vara ute. Mycket kläder för det är kallt och kläderna måste vara vattenavvisande för att det är blött och lerigt på marken. Det får inte vara för varmt för han är aktiv vid lekplatser och andra ställen som han finner intressanta, men inte ha för lite kläder heller eftersom han också ofta vill sitta och åka i vagnen. Till allt detta kan det börja regna - utan att det har varnats om det på väderprognosen man (jag) tittat på. 

Fingervantarna blir blöta på en gång. Tumvantar som är varmare vill han inte ha. Stövlarna är bra då det regnar, men är det kallt är det bättre med de fodrade kängorna (som jag inte är så säker på att de håller ute vattnet). Ett par sneakers - som min son vill ha och alltid försöker sätta på sig innan jag tvingar på honom stövlar eller kängor - är de enda skorna som går bort på en gång vid skovalet inför att gå ut. 

Nåja, mössa trycker jag ner på min sons huvud och den verkar få stanna där - både vädermässigt och av godkännande från min son. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar