Populära inlägg

tisdag 17 oktober 2023

Bokintresse när man är småbarnsförälder

Jag älskar att läsa, men nu när jag har en tvååring blir det liksom inte tid och ork över till att sitta och läsa någon bok. Om man inte räknar min sons bilderböcker med max två meningar per sida...

Nej, de längre romanerna blir inte så många lästa just nu. Den senaste jag tog mig igenom tog över tre månader att läsa. Jag tror bara det är "Dracula" och "Tänka snabbt och långsamt" som har tagit mig längre tid att läsa, i alla fall de senaste två decennierna. Inte heller blir det att köpa några böcker. För vem vet när jag kan läsa dem. Eller när jag kan läsa alla böcker jag redan har hemma i mina bokhyllor för den delen...

Istället har jag hittat ett nytt bokintresse. Jag kan genom biblioteket, både deras hemsida och appen Biblio, göra boklistor med vilka böcker jag vill läsa. Jag kan göra önskelistor! Eller om jag ska kalla dem planeringslistor, hm... Jag kan drömma mig bort om hur det kommer att vara att läsa den och den boken, och just ja, jag får inte glömma att jag vill läsa den där boken också. Det är riktigt mysiga stunder att krypa ner i sängen och längta sig bort innan man ska sova. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar