Populära inlägg

fredag 15 december 2023

Vissa dagar vill bara inte fungera

Idag åkte min son och hans mormor och jag till Skansen för att titta på djur och för att gå på dess julmarknad. Lite gruff mellan sonen och mig på morgonen, men det är inte ovanligt. När jag sedan sa att nu börjar det bli bråttom kunde han faktiskt vara lugn och hjälpa till några gånger. Vi kom i tid till bussen för att åka till Skansen. På bussen var det lite gnäll från sonen, men oftast gick dem att avväpna.  Väl framme ålade sonen runt i snön, och han ville inte gå själv samtidigt som han inte ville åka vagn. Efter avklarade toalettbesök, och tack vare sonen, hade vi inte kommit så långt från entrén på en timme. Vi  bestämde då att vi skulle äta lunch och vi vuxna behövde stärka oss med kaffe. Sonen var relativt lugn i väntan på maten på restaurangen så länge han fick klättra runt på mig. Under maten gick allt hyfsat bra och vi alla tre slukade maten i ett nafs. Sedan började sonen åla runt och försöka lämna soffan, och när han stoppades blev det mycket skrik och försök till att slingra sig loss. Ute vid vagnen vägrade han sitta i vagnen, så jag fick brotta ner honom i åkpåsen. Sedan stängde jag snabbt vagnen med både dess nät- och plastförslutning för att sonen inte skulle hitta något intressant att titta eller lyssna på. Det lyckades och efter bara någon minut sov han.

Den tiden sonen sov kunde vi vuxna fika och prata i lugn och ro. Guldvärt! När vi sedan gick till Lill-Skansen väckte jag sonen igen för att han skulle kunna se lite djur. Han höll sig lugn och var mest intresserad av hästarna. Sedan var det dags att gå tillbaka till bussen för att åka hem. Sonen var inte lika road att åka buss hem som han var att åka till Skansen. Han tappade snabbare fokus och var inte lika road av det jag och hans mormor försökte distrahera honom med. När vi gick av bussen skulle vi handla, med att mellanlanda och byta sonens blöja. Gick inte bra alls - vi blev osams. Vi gick in för att handla, och sonen ville hålla i korgen. Det får han ofta göra då han sitter i vagnen, och det brukar gå bra. Brukar, men inte idag. Efter en stund kastade han korgen i golvet, trots förmaningar om att vara försiktig med varorna. I korgen låg en glöggflaska. Den var inte hel efter kraschen. Snäll butikspersonal kommer och torkar upp. Handlandet går snabbt efter det, och sonen har nu fått stränga förmaningar att hålla sig lugn och vara tyst, vilket han också är. Resten av vägen hem är sonen lugn, och han leker i snön med mormor medan jag ställer in vagnen. När vi sedan kommer in och ska ta av oss ytterkläderna sätter han igång och ska undersöka skor i hallen istället för att hjälpa till att ta av sig kläderna. När han ska nattas, efter maten, springer han runt och vi blir riktigt osams vid blöjbytet igen.

Nu är jag helt slut och ska dränka mina sorger i/samla kraft av julmust innan jag ska förbereda morgondagen och sedan gå och lägga mig. Imorgon får bli en lugn dag inne, mer kommer jag inte att orka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar