Populära inlägg

torsdag 26 mars 2015

Romanska bågar (Tomas Tranströmer 1931-2015)

Tranströmer har ju fått Nobelpris i litteratur och allt, så jag måste ju bjuda på något av hans verk också. Romanska bågar är en av hans dikter som brukar nämnas. Men jag vet inte jag... Enligt mig så finns det betydligt bättre diktare och poeter som borde ha fått Nobelpris istället för Tranströmer. Vad tycker du?

Inne i den väldiga romanska kyrkan trängdes turisterna i halvmörkret.
Valv gapade bakom valv och ingen överblick.
Några ljuslågor fladdrade.
En ängel utan ansikte omfamnade mig
och viskade genom hela kroppen:
"Skäms inte för att du är människa, var stolt!
Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt.
Du blir aldrig färdig, och det är som det skall."
Jag var blind av tårar
och föstes ut på den solsjudande piazzan
tillsammans med Mr och Mrs Jones, Herr Tanaka och Signora Sabatini
och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt.

2 kommentarer:

  1. När Tranströmer fick Nobelpriset klagade Bitte på att W Aspenström inte hade fått det. Och det kan man väl hålla med om! Men Transtömer är läsvärd han också.

    SvaraRadera
  2. Känns lite si så där att Tranströmer avlider nära i tid efter att jag kritiserat honom.... Aspenström har några bra dikter han också. Tack för tipset, jag ska publicera några av hans verk på min blogg också!
    /Ida

    SvaraRadera