Populära inlägg

lördag 19 december 2015

En resa till Berlin



Ibland är det skönt att resa iväg själv. Fast riktigt själv blir man inte. Även om man inte alltid har någon man känner vid sin sida, så har man alltid någon annan människa. Och denna människa kan man prata och umgås med, om man vill. 

Jag var för inte så länge sedan i Berlin. Jag åkte dit själv, men hittade många att prata med. Eller, de hittade mig beror på hur man vill se det. Ett bra första steg är ett leende, men ett lätt panikartat ansiktsuttryck kan också fungera. De flesta av våra medmänniskor känner förbarmande och kommer för att hjälpa. Jag körde på skrik-och-panik-varianten denna gång i Berlin. Hade lite språkbarriär och fick hjälp med översättning. Jag och den andra personen satt sedan och pratade vid ett fik i närheten. Mycket trevligt, och att prata om allt möjligt genom att bara följa samtalet vart än det leder är befriande! 

När jag ska gå runt i butikerna eller på julmarknaderna, som nu är på flera ställen i Berlin, är det folk överallt. Inne i de små butikerna är det lätt att bli klaustrofobisk. I högtalare, både ute och inne, hörs klassisk julmusik. Det går inte att värja sig för den musiken någonstans dessa dagar. Inte heller stora folkmassor. I inomhusbutikerna är folk stressade, butiksanställda stirrar framåt med en blick som tydligt markerar "jag vill hem nu" och säkerhetsvakterna misstänker alla som går runt med något annat än en mini-handväska. Vid julmarknaderna utomhus är det annorlunda. Människor strosar runt och några äter korv och dricker öl. Tänk vad fin denna fridfulla bild som skapades i minnet hade varit om det hade snöat också!

Ett måste-besöka-ställe är chokladkaféet/-restaurangen Fassbender & Rausch. Min favvodryck där är varm 70%-ig choklad med chili. Till det måste jag alltid även ha något chokladkonstverk, men det varierar från gång till gång vilken jag tar. Marsipanskapelsen är inte så tokig, liksom vita chokladssymfonin... Att sitta där själv med chokladen och slösurfa på mobilen  - vara uppkopplad med omvärlden samtidigt som man stängt ute det som är runt omkring en - eller läsa en bok är ett riktigt guldkornstillfälle i mitt liv.

Och hur gick det med mitt problem? Problemet löste sig till slut så även detta äventyr bjöd på många leenden. :)

1 kommentar:

  1. Chokladmums i spännande miljö - låter trevligt.

    SvaraRadera