Populära inlägg

torsdag 16 april 2015

Jag är så ledsen och arg (Ida Netzel 2015)

Jag sitter här och kan inget annat göra.
Av allt jobb jag gör är det bara tjat jag får höra.
Jag blir så ledsen, jag blir så arg
och min själ den svartnar, den blir hård och karg.

Förstår de runt omkring mig inte vad som händer?
Att jag blir ond och mig bort från det goda vänder?
Mina ögon blixtrar, mina händer krampar.
Jag gör elaka saker och på andras tår trampar.

Mina tankar är mörka och rösten åskar.
Det är just nu ni borde förstå att tiden brådskar.
För egentligen känner jag mig liten och svag,
och inombords hulkar gråten över att jag är just bara jag.

3 kommentarer:

  1. Fin dikt! Så känner vi nog alla på jobbet, mer eller mindre. Därför är de fem sista orden viktiga, att inte låta jobbet ta över det egna jaget!

    SvaraRadera
  2. Det var en mycket fin dikt, men lite sorgsen bild i jobbets värld. Jag hoppas att du skriver en gladare version snart :)!

    L.B Huggarn

    SvaraRadera
  3. Ska försöka skriva något mer positivt, men det blir det det blir så att säga. Jag skriver det som pluppar upp i mitt huvud och det inspireras mycket av vad jag är med om samt hur jag känner mig. Vilket kanske ibland märks lite väl tydligt...Och denna dikt tror jag fler kan känna igen sig i, och då inte bara på jobbet.
    /Ida

    SvaraRadera