Populära inlägg

lördag 14 februari 2015

Prästkrage säg (Gunnar Ekelöf 1907-1968)

Kommer det bättre tider? Då glädjen är stor och sorgerna krymper? Vi får leva på hoppet, och läsa denna dikt...

Prästkrage, säg lilla bror,
kommer den, kommer den inte,
tiden då glädjen blir stor,
tiden då sorgen blir liten?

Blåklocka, ring lilla syster,
spindel, spå i ditt nät:
Göken som ropar i öster
vet nog en hemlighet!

Daggkåpa, torka din kind,
ärenpris, torka ditt öga
på förklädet östanvind!
Flyg lilla nyckelpiga,

flyg till matmor och fråga:
Kommer den så som jag tror,
tiden då sorgen blir liten,
tiden då glädjen blir stor?

2 kommentarer:

  1. Gunnar Ekelöv, en diktare som star sig. Mycket vishet I det han skrev. Som I så manga dikter som jag laser på din blogg!

    SvaraRadera
  2. Just den här dikten lyckas han använda naturen för att tolka den beskrivning som han vill få fram.
    Kul att du gillar dem dikter jag plockar ut! Det blir mycket egna alster, men ibland plockar jag in andras. Det finns så många bra dikter som andra har gjort så jag bara måste publicera dem på min blogg också. Jag kan inte låta bli att "låna" dem och sprida dem vidare till er som läser. :)
    /Ida

    SvaraRadera