Populära inlägg

torsdag 1 januari 2015

Nyårsfirande - Tack 2014 och Välkommen 2015


Firade av det gamla året och in det nya med syskon och vänner. Självklart är det ett måste att traditionsenligt se Grevinnan och Betjänten innan middagen serveras. Där får man inte glömma att det inte blir någon mer mat förrän nästa år… Quornfyllda paprikor med potatisgratäng och sedan en mumsig banankolakrämig paj till efterrätt… Trots att jag åt så jag var proppmätt lyckades jag ändå på något sätt få i mig lite godis efteråt. Intressant det där med extramagen som dyker upp när det vankas godsaker.
 
I väntan på tolvslaget, varför inte känna av att man är en världsmedborgare och pröva andra kulturers traditioner? Vi spådde i tenn och övade på druvätning. När jag spår mig själv i tenn vid tidigare nyår brukar jag se massor av saker: örnar, delfiner, ansikten, vatten, pengar… Listan kan göras väldigt lång. Men i år såg jag bara något som liknade en stork. Kunde möjligtvis även se något som liknade en mossig trädgren. Tur att jag då fick hjälp av dem andra! De såg att jag hade fått fram en orm. Hm, hur rädd bör jag vara? Här tänker jag att man ser lite av det som man vill se av det nya året, vilket är bra för då har man redan lite tankar om vad man vill att ens år ska innehålla. Mycket lättare att börja gå framåt om man går mot ett mål. Hur kommer mitt år då se ut med en stork och en trädgren? Jag kanske ska börja med fågelskådning i skogen? Den där ormen hoppas jag håller sig bort…
 
För att få ett bra kommande år ska man äta tolv vindruvor när klockan slår tolv, en för varje slag vid midnatt när det nya året börjar. Såklart vill jag och en av mina vänner ha ett tipptoppen år, så vi hade lite förövning. Att föröva där man stoppar i sig ganska stora vindruvor med hastigheten en vindruva per sekund, kan bara leda till en sak: asgarv och fontänsprutning. Hur ska man hinna tugga något medan man kastar i sig vindruvorna för att hinna?! I vårt tredje försök klarade vi det, men det var precis. Övriga runt bordet hade då fått sig ett rejält skratt. Känns som att vi kunde bjuda på det. Döm av vår besvikelse när tolvslagen kom och det gick i ett betydligt lugnare tempo. Behöver jag skriva att vi alla klarade oss och kommer få ett bra år framöver - även de som inte hade förövat.
 
Efter skål i alkoholfri cider och sett grannarnas fyrverkerier ägnade vi hela natten åt att sjunga SingStar. När vi tittade på klockan nästa gång var den redan fem på morgonen. Inte undra på att rösten hade kommit till krax-stadiet. Och ett under att grannarna inte ringt störningsjouren! Tack alla ni snälla grannar som låter oss förväntansfulla nyårsfirare riktigt få storma in i det nya året utan att ni klagar på oss! Uppskattas! Jag lovar att ha överseende med era konstiga ljud - en vecka åtminstone.

Jag hade ett kul nyårsfirande och är riktigt nöjd med starten på det nya året, vilket jag hoppas att du också är. Och glöm nu inte att ditt år 2015 blir vad du gör det till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar