Populära inlägg

tisdag 20 januari 2015

I rörelse (Karin Boye 1900-1941)

Idag vill jag dela med mig en av mina favoritdikter, Karin Boyes I Rörelse. Den första versen är det nog många som känner igen, men känner du igen de övriga verserna? Och visst har du upplevt känslan som hon beskriver i dikten...? Jag tycker att texten kan sättas in i flera av livets kontexter. Texten stämmer så bra. Hoppas att du uppskattar dikten lika mycket som jag gör!

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar